آیت الله علم الهدی: عید به معنای عبودیت، یقین و نزدیکی به خدا است
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۸۶۶۶۲
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه عید از سه حرف تشکیل شده است، گفت: عید به معنای عبودیت، یقین و نزدیکی به خدا است.
به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبههای عید سعید قربان در جوار مضجع نورانی امام رضا(ع)، با تبریک عید سعید قربان، اظهار کرد: امروز سی ام تیر و مشکل ما عدم توجه نسل جدید و خود ما به تاریخ این کشور است، در این زمان انقلابی به وسیله آیت الله کاشانی علیه بریتانیا شکل گرفت و مردم قیام کردند و پایههای حکومت شاهنشاهی را لرزاند و شاه پا به فرار گذاشت؛ مردم برای استقلال نفت و آزادی از رژیم ستم شاهی قیام کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبینی و اعتماد مصدق به آمریکا اشتباهی بود که انقلاب مردم را نابود کرد، خاطرنشان کرد: پس از اعتماد به آمریکا کودتای ۲۸ مرداد شکل گرفت و مردم باز شهید شدند تا بوسیله امام قهرمان دوباره انقلاب صورت گرفت.
وی افزود: آمریکا به جای محبت به مردم(در قبال اعتمادی که به او شد) کودتاراه انداخت و ریشه دولت ملی را کند؛ این تجربه اعتماد به استکبار جهانی است؛ بنده امروز را در کنار ملت مسلمان، به رزمندگان و مردم غیور افغانستان به دلیل سالروز براندازی اشغال ۳۰ ساله آمریکا در کشورشان تبریک میگویم.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آمریکا پس از چند هزار کشتهای که داد مجبور شد از کشور مردم غیور افغانستان بیرون رود، عنوان کرد: مردم افغانستان ثابت کردند که قابل اشغال و سلطه نیستند و این مردانگی مردم افغانستان است و امیدواریم این مردم دلاور مسلمان امروز که استکبار را از کشور خود بیرون کردند با صلح کامل کنار یکدیگر زندگی کنند و سایه شریعت اسلام زندگی خوبی داشته باشند.
روز عید، روز تجلی دین است
آیت الله علم الهدی در خطبهی عبادی نماز عید سعید قربان، اظهار کرد: در قنوت نماز عید، میگوییم «خدایا به حق امروزی که برای مسلمانان عید قراردادی»، اینکه خدا این روز را برای مسلمانان عید قرار دهد به چه معناست؟
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن در سوره مائده میفرماید «عیسی به درگاه خدا عرضه داشت که سفره ای از آسمان نازل کن تا عید برای اول و آخر ما عید قرار بگیرد»، ادامه داد: یعنی امروز و آیندگان ما که در شریعت ما داخل هستند چنین روزی را عید بدانند.
وی افزود: در آن روزی که آن سفره آسمانی بر عیسی و حواریون نازل شد، برایشان این روز عید بود اما چرا مردمی که پس از آن میآیند که پای آن سفره قرار نگرفتند باید امروز را عید بدارند؟ در تفسیر میفرمایند که این عید برای آن است که بدانند پیامبر آنان به قدری مقرب به خدا بوده که برایش سفره آسمانی بفرستد و عظمت دین برای مردم تجلی میکند.
آیت الله علم الهدی بیان کرد: حضرت مریم دو درخواست از خدا داشت، ابتدا نزول سفره آسمانی و دوم جلوهگری این نزول سفره و عظمت حضرت مسیح و دین در چشم آیندگان؛ روزی که عید میشود، آن روز جلوهگاه دین خدا است.
منبع: فارس
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: آیت الله علم الهدی خطبه های عید سعید قربان آیت الله علم الهدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۸۶۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزههای علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیتهای گردشگری خوسف بازدید کردند.
رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانههای تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.
مسئول میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخصهای مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.
وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبههای تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطههای قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.
صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و مینویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستانهای بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آبهای بسیار.»
وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین میگوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیهها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»
مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمیتوان گذشت.
صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.
کد خبر 6094885